احیای ارزش های راستین درس 8 کلاس سوم

دروس دین و زندگی متوسطه دوم

احیای ارزش های راستین درس 8 کلاس سوم


درس 8                           احیای ارزش های راستین

در درس قبل با شرايط فرهنگی و سياسی پس از رحلت پيامبرآشنا شديم. در اين درس می خواهيم بدانيم كه امامان بزرگوار ما در اين شرايط سخت چگونه مسئوليت های مربوط به امامت را به انجام رساندندو اقدامات ايشان چه تأثيری در جامعۀ اسلامی داشت.

قرائت و ترجمه

 

قُلْ مَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِلَّا مَن شَاء أَن يَتَّخِذَ إِلَى رَبِّهِ سَبِيلًا

                                                فرقان  57

بگو از شما هيچ  گونه  مزدي  در برابر رسالتم  درخواست  نمي كنم ، مگر اين  كه كسي  بخواهد با راهنمايي  من  به  سوي  پروردگارش  راهي  در پيش  گيرد.

قُلْ مَا سَأَلْتُكُم مِّنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَكُمْ إِنْ أَجْرِىَ إِلَّا عَلَى اللَّهِ وَهُوَ عَلَى‏ كُلِّ شَىْ‏ءٍ شَهِيدٌ                                  سبا 47

بگو هر مزدى كه از شما خواستم پس آن به نفع شماست، مزد من جز بر خدا نيست و او بر هر چيزى گواه است.

قُلْ لَّا  أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِى الْقُرْبَى‏ وَمَن يَفْتَرِفْ حَسَنَةً نَّزِدْ لَهُ فِيهَا حُسْناً إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَكُورٌ          شوری     23

اى پيامبر! به مردم بگو من از شما بر اين رسالت خود هيچ مزدى جز مودّت نزديكانم را نمى‏خواهم و هركس كار نيكى انجام دهد، براى او در نيكويى آن مى‏افزاييم. همانا خداوند بسيار آمرزنده و قدردان است.

به کمک توضيحات زير، ترجمهٔ آيات را تکميل کنيد.

ما سَا لۡتُکُمۡ: آن چه از شما خواسته ام

اَجۡرى: مزد من، پاداش من

اِنۡ: نيست، نه

لا اَسۡا لُکُمۡ: از شما درخواست نمی کنم

يَقۡتَرِفۡ: کسب کند

نَزِدۡ: می افزاييم

با انديشه  در آيات ابتدای درس، به سؤال های زير پاسخ دهيد.

 

1-  بنابر آيۀ ٥٧ سورۀ فرقان چه کسانی پاداش رسالت را خواهند داد؟کسانی که راه خدا را در پیش بگیرند و هدایت الهی را بپذیرند

 

2-  خداوند در آيۀ ۲۳ سورۀ شوری به پيامبر خود فرمان مى دهد که چه چيزی را پاداش رسالت خود معرفى کند؟پاداش رسالت پیامبر مودت و دوستی اهل بیت ایشان است

 

3-  در آيۀ ۴۷ سورۀ سبأ، خداوند از پيامبر اکرم می خواهد که به مردم بگويد که اگر از شما مزدی مى خواهم ، برای خودتان است. چگونه اين مزد برای خود آن هاست؟این پاداش از آن جهت برای خود مردم است که نتیجه ی مودت اهل بیت پیامبر پیروی از راه آنان و رستگاری اخروی است

با توجه به پيام آيات درمی يابيم که خداوند مقصود خاصی از اين فرمان دارد. او می خواهد که مردم با محبت به اهل بيت پيامبر و پيروی از آن ها، در هنگام آزمون های سخت اجتماعی و بحران های اعتقادی و فکری راه مستقيم را گم نکنند و گمراه نشوند. پس دوستی و محبت کسانی موردنظر است که چراغ هدايت مردم در تاريکی ها هستند.

 

4-  پس از نزول آيهٔ ٢٣ سورهٔ شوریٰ ازرسول خدا پرسيدند که اين خويشان که خداوند، ما را به دوستی آنان فرمان داده، کيستند؟

 فرمود: علی و فاطمه و دو پسر ايشان، حسن و حسين

اما همان طور که در درس قبل خوانديم، بسياری از مسلمانان در تشخيص مسير صحيح به خطا رفتند و حاکمان ستمگر بر آنان چيره شدند. اميرالمؤمنين که عاقبت رفتار آنان را پيش بينی می کرد، راه نجات را هم به آنان نشان می داد. در يکی از سخنرانی ها که قسمتی از آن در درس قبل آمد، آنان را اين گونه راهنمايی می کند:

5-  راهنمایی های علی (ع) برای نجات مردم از عاقبت رفتار آنان را بنویسید؟

( «آگاه باشيد که وقتی می توانيد در آن شرايط راه رستگاری را تشخيص دهيد که ابتدا » رهاکنندگان و پشت کنندگان به صراط مستقيم را شناسايی نماييد. و وقتی می توانيد به عهد خود با قرآن وفا کنيد که شکنندگان پيمان را تشخيص دهيد. و آن گاه می توانيد پيرو قرآن باشيد که فراموش کنندگان قرآن را بشناسيد»)

آن گاه امير مؤمنان راه حل نهايی را بيان می کند و می فرمايد:

 

6-  راه حل نهایی علی (ع) برای نجات مردم از حاکمان ستمگر چیست؟

(«پس همهٔ چیزها را از اهلش طلب کنيد. آنان هستند که نظر دادن و حکم کردنشان حکايتگر توانايی و دانش آن هاست، سکوتشان خبردهندهٔ منطق و گفتارشان است و ظاهرشان نمودار باطنشان می باشد. هرگز با دين مخالفت نمی کنند و در دين اختلاف ندارند. دين در ميان آنان شاهدی صادق و در عين سکوت، گوياست»)

7-  با دقت در سخنان امام، چهار محور از راهنمايی های آن حضرت را بنويسيد :

١ -پیروی از قرآن، با شناخت دشمنان قرآن و مقابله ی با آنان ممکن است

٢-قدم گذاشتن درراه درست با شناخت منحرفان ومقابله ی با آنان امکان پذیر است

٣-حق را باید از اهل حق طلب کرد

٤-کسانی که اهل حق هستند ظاهرو باطنشان یکسان است

5-ملاک و معیار حق طلبان دین است نه چیز دیگر

 6-کسانی که اهل حق هستند همسخن کفتن و هم سکوت آنان معیار است.

 

8-  چراامامان بزرگوار در شرایط سخت پس از رحلت پیامبر قیام کردند؟

وقتی خوب دقت می کنيم و ميان آيات و روايات ارتباط برقرارمی کنيم، می بينيم که اينان، همان (اهل بيت رسول خدا هستند که پس از رحلت رسول خدا برای انجام دادن مسئوليت هاى دو گانهٔ مقام امامت، قيام کردند تا از مسخ و تحريف اسلام جلوگيرى کنند و مردم را از تاريکى و ظلمتى که طاغوت هاى جديد پديد آورده بودند، به درآورند و به روشنايى و نور برسانند)

 

9-  قیام ائمه پس از رحلت پیامبر چه آثار و نتایجی داشت؟

(تلاش ائمه سبب شد تا چهرهٔ اسلام راستين که براساس توحيد، عدل و امامت استوار است و متناسب با شرايط زمان به نيازهاى انسان ها پاسخ مى دهد باقى بماند. )

 

10-                    تلاش و مجاهدت امامان را مى توان در قالب مسئوليت هاى دو گانهٔ مقام امامت :1- اقدامات مربوط به مرجعيت دينی 2- مجاهده در راستاى ولايت ظاهرى بررسى کرد.

11-                     اقدامات مربوط به مرجعيت دينی  را نام ببرید؟ و هرکدام را توضیح دهید؟

{1 – تعلیم و تفسیر قرآن کریم  

 2- اقدام برای حفظ سخنان و سیره پیامبر 

 3– تبیین معارف اسلامی متناسب با نیازهای نو   4- تربیت شخصیت های اسلامی

12-                    تعليم و تفسير قرآن کريم از اقدامات مرجعیت دینی را توضیح دهید؟

(در حالى که حاکمان زمان به افراد فاقد صلاحيت ميدان مى دادند که قرآن را مطابق با انديشه هاى باطل خود تفسير کنند، امامان بزرگوار در هر فرصتى که به دست مى آوردند، معارف اين کتاب آسمانى را بيان مى کردند و رهنمودهاى آن را آشکار مى ساختند. درنتيجهٔ اين اقدام، مشتاقان معارف قرآنى، حتى آنان که تابع امامت امامان بزرگوار نيز نبودند توانستند ازمعارف قرآن بهره برده و به حقايق آن دست يابند.)

 

13-                    اقدام براى حفظ سخنان و سيرۀ پيامبر(ص) از اقدامات مرجعیت دینی را توضیح دهید؟

 (امام على و فاطمه زهرا سخنان پيامبر و آداب زندگى ايشان را به فرزندان خود آموزش مى دادند و از آنان می خواستندکه اين آموزش ها را به امامان بزرگوار بعد از خود منتقل کنند، به علاوه، مى کوشيدند نشان دهند که اين آموزش ها از پيامبر است. هريک از امامان، علاوه بر اين که اين علوم را به امام بعد از خود مى سپرد، مى کوشيد آن ها را در جامعه گسترش دهد و ياران خود را بر اساس آن ها تربيت کند.)

به

14-                    نمونه اى ازاقدام براى حفظ سخنان و سيرۀ پيامبر(ص) را بیان کنید؟ در اين مورد توجه کنيد.

{هنگامى که امام رضا به اجبار مأمون می خواست از مدينه به مَرو  پايتخت حکومت مأمون برود، در مسير حرکت خود به نيشابور رسيد. هزاران نفر از مردم به استقبال ايشان آمده بودند و گروه زيادى از آنان، قلم هايشان را آماده کرده بودند تا هرچه امام مى گويد، بنويسند و برای خود و آيندگان نگه دارند. وقتى امام در جمع مردم قرار گرفت، آن ها به ايشان اصرار کردند که برايشان سخن بگويد.

 

15-                    حدیث سلسله الذهب را بیان کنید؟  امام به آنان فرمود:

(من از پدرم، امام کاظم ، شنيدم و ايشان از پدرش، امام صادق ، و ايشان از پدرش امام باقر و ايشان از پدرش، امام سجاد و ايشان از پدرش، امام حسين و ايشان از پدرش، امام على و ايشان از رسول خدا شنيد که فرمود، خداوند مى فرمايد:

کِلمَةُ لا الٰهَ الَّااللّٰهُ حِصۡنی فَمَنۡ دَخَلَ حِصۡنی اَمِنَ مِنۡ عَذابى

کلمهٔ لا الٰهَ الَّااللّٰهُ قلعهٔ محکم من است و هرکس به اين قلعهٔ محکم من وارد شود، از عذاب من درامان می ماند.

پس از اندکى درنگ، امام فرمود:

بِشُروطِها وَ اَنَا مِنۡ شُروطِه ا امّا به شرط های آن و من از شرط های آن هستم)}

 

16-  مقصود امام رضا این جمله :«بِشُروطِها وَ اَنَا مِنۡ شُروطِها امّا به شرط های آن و من از شرط های آن هستم»چیست؟

(مقصود امام اين بود که توحيد تنها يک لفظ و شعار نيست. بلکه بايد در زندگى اجتماعى ظاهر شود. و تجلى توحيد در زندگى اجتماعى با ولايت امام که همان ولايت خداست، ميسر است.)

 

17-                    تبيين معارف اسلامی متناسب با نيازهای نو: از اقدامات مرجعیت دینی را توضیح دهید؟

{با گسترش سرزمي نهاى اسلامى، سؤا لهاىمختلفى در زمينه هاى احکام، اخلاق، افکار و نظام کشوردارى پديد آمد. ائمهٔ اطهار با تکيه برعلم الهى خود، به دور از انزوا و گوشه گيرى و با حضور سازنده و فعال، دربارهٔ همهٔ اين مسائل اظهارنظرکرده و مسلمانان را از معارف خود بهره مند مى ساختند.

 

18-                    ثمره حضور سازنده ی ائمه اطهار برای تبیین معارف اسلامی را بیان کنید؟

(ثمرهٔ اين حضور سازنده، فراهم آمدن کتاب هاى بزرگ در حديث و سيرهٔ ائمهٔ اطهار در کنار سيرهٔ پيامبر و قرآن کريم است. در ميان اين کتاب ها مى توان از کتاب  «نهج البلاغه »که بخش هايى از خطبه ها، نامه ها و کلمات حضرت على است، کتاب « غُرَرُالۡحِکَم و دُرَرُالۡکَلم » شامل يازده هزار سخن کوتاه از آن حضرت و کتاب  « صحيفهٔ سجاديّه » ازامام سجاد ، نام برد. )

علاوه بر اين،

 

19-                    دانشمندان اسلامى و راويان حديث، سخنان رسول خدا و ائمهٔ اطهار عليهم السلام را درچه مجموعه هايى گرد آوردند ؟که.

(مهم ترين آن ها عبارت اند از:

 « کافى » از مرحوم ، کلينى

« مَنۡ لا يَحۡضُرُهُ الفَقيه » از مرحوم صدوق « التهذيب » و « الاستبصار » از مرحوم شيخ طوسى. به اين چهار کتاب « کتب اربعه » ، می گويند)}

 

20-                    تربيت شخصيت هاى اسلامى:از اقدامات مرجعیت دینی را توضیح دهید؟  شخصیتهای برجسته ی اطراف ائمه در چه مسائلی سرآمد انسانهای زمان خویش بودند؟

 {از جمله وظايف انسان هاى بزرگوار و با کرامت آن است که اگر افرادى را مستعد و مشتاق فضيلت يافتند، به تربيت آنان همّت گمارند و براى رسيدن به رشد وکمال ياريشان دهند و از زيبايى ها و فضايل وجود خود، به آنان ببخشند.

ائمهٔ اطهار عليهم السلام در اين راه کوشش فراوان کردند. از اين رو، در اطراف هر يک از اين بزرگواران، شخصيت هاى برجسته اى تربيت شدند که در علم، ايمان، تقوا و جهاد در راه خدا سرآمد انسان هاى زمان خويش بودند. آن ها انديشه هاى اسلام راستين را در عالم گسترش دادند و آرمان هاى متعالى آن را حفظ کردند}

ب) مجاهده در راستاى ولايت ظاهرى

 

21-     امامان بزرگوار، از دو جهت با حاکمان زمان خود مبارزه مى کردندآنهارا توضیح دهید؟:( اوّل، از آن جهت که رهبرى و ادارهٔ جامعه از جانب خداوند به آنان سپرده شده بود و لازم بود که براى انجام دادن اين وظيفه به پاخيزند و در صورت وجود شرايط و امکانات، حاکمان غاصب را برکنار کنند.

دوم، از آن جهت که سکوت در مقابل ظلم و زيرپا گذاشتن قوانين اسلامى را گناه مى دانستند و معتقد بودند که اگر حاکمى، حقوق مردم را زير پا گذارد و به احکام اسلامى عمل نکند، براساس وظيفهٔ امر به معروف و نهى از منکر، بايد با او مقابله و مبارزه کرد.)

البته آنان دراين مجاهده از اصولى تبعيت می کردند که در اينجا برخى از آ نها را مطرح می کنيم:

 

22-                    ائمه در مبارزه علیه حاکمان ظالم چه اصولی را مراعات می کردند را نام ببرید؟و هر کدام را توضیح دهید؟

۱ عدم تأييد حاکمان: امامان هيچ يک از حاکمان غيرقانونی عصر خود را به عنوان جانشين رسول خدا تأييد نکردند و اين امر را به شيوه هاى گوناگون به اطلاع مردم رساندند.

گرچه امامان تفاوت هاى اخلاقى و رفتارى حاکمان را د ر نظر مى گرفتند و در مواردی که بر طبق دستورات اسلام رفتار می کردند، عملشان را تأييد می نمودند، امّا آنان را در غصب خلافت و جانشينى رسول خدا يکسان مى ديدند و اين مسئله را به مردم اعلام مى کردند.

۲ معرفى خويش به عنوان امام برحق:

آن بزرگواران همواره خود را به عنوان امام و جانشين برحق پيامبر اکرم معرفى مى کردند؛ به گونه اى که مردم بدانند تنها آن ها جانشين رسول خدا و امام برحق جامعه اند.

اين دو اصل، همواره براى حاکمان زمان هم روشن بود، آن ها مى دانستند که امامان، حاکمان رابه عنوان جانشين رسول خدا به رسميت نمى شناسند و مشروعيتى براى آن ها قائل نيستند و خود را لايق اين مسئوليت مى دانند. به همين جهت همواره با امامان به بدی رفتار می کردند و نسبت به آنان و يارانشان انواع سختی ها و آزار و اذيت ها روا می داشتند تا آن جا که همهٔ آن بزرگواران به شيوه های گوناگون توسط حاکمان وقت به شهادت رسيدند.

۳ آگاهى بخشى به مردم: ائمهٔ اطهار راه رهايى مسلمانان از دست حاکمان طاغوتى و مشکلات اجتماعى را آگاه شدن آنان مى دانستند. از نظر آن ها رشد و آگاهى مردم يک اصل اساسى بود و براى تحقق آن حتى از ايثار جان و مال خود دريغ نداشتند.

۴ انتخاب شيوه هاى درست مبارزه:

 

23-                    امامان شيوهٔ مبارزه با حاکمان را متناسب باچه شرايط زمان برمى گزيدند؛ ؟به گونه اى که (هم تفکر اصيل اسلام راستين  يعنى تشيع  باقى بماند ،و هم به تدريج،بناى ظلم و جور بنى اميه و بنى عباس سست شود، در عين حال، روش زندگى امامان، به عنوان اسلام حقيقى، به نسل هاى آينده معرفى گردد.)

 

24-                    اصل تقیه چیست و چرا ائمه از این اصل بهره می بردند؟هدف ائمه از تقیه چیست؟

(آنان مى کوشيدند آن بخش از اقدامات و مبارزات خود را که دشمن به آن حساسيت دارد، در قالب «تقیه »به پيش ببرند.يعنی اقدامات خود را مخفى نگه دارند، به گونه اى که در عين ضربه زدن به دشمن، کمتر ضربه بخورند. از جملهٔ اين موارد، ارتباط ميان امامان و ياران آن ها از نقاط مختلف سرزمين اسلامى بود. (امامان ما با مخفى نگه داشتن اين ارتباط نمی گذاشتند حاکمان بنی اميه و بنی عباس،اين ياران صميمى، قابل اعتماد و فداکار را شناسايى کنند و به شهادت برسانند.))

به نمونه هايى از اين شيوه هاى مختلف مبارزه توجه کنيد.

 

25-                    نمونه ی از مبارزه علی (ع) با حاکمان زمان خود را بیان کنید؟

1-(حضرت على پس از اين که از حق مسلّم خود در رهبرى جامعه اسلامى محروم ماند،براى حفظ نظام نوپاى اسلامى سکوت پيشه کرد. در عين حال گوشه گيرى هم در پيش نگرفت؛ اوهرجا که کارى خلاف موازين اسلام مى ديد، انتقاد مى کرد و هرجا هم که از وى کمک مى خواستند،آنان را ياری می نمود.)

 

26-                    نمونه ی از مبارزه امام حسن (ع) با حاکمان زمان خود را بیان کنید؟

 

۲ -امام حسن نيز مانند پدر بزرگوارشان دستور جهاد عليه معاويه را صادر کرد. معاويه با صرف هزينه هاى زياد توانست بيشتر فرماندهان سپاه امام را از نبرد با خود منصرف کند و با حيله ها و نيرنگ هاى گوناگون مردم را با خود همراه سازد. امام با سنجيدن جوانب کار، سرانجام صلاح را بر آن ديد که برخلاف ميل خود، از جنگ دست بردارد و با معاويه قرارداد صلح امضا کند.

 

27-                    نمونه ی از مبارزه امام حسین (ع) با حاکمان زمان خود را بیان کنید؟

۳ امام حسين در زمان معاويه همان روش برادر بزرگوارش را بعد از صلح، پيش گرفت وعليه معاويه دست به جهاد نزد. اما وقتى يزيد به حکومت رسيد، امام روش خود را تغيير داد و متناسب با شرايط جديد، تصميم گرفت زير بار بيعت يزيد نرود و عليه وى قيام کند.

28-                    نمونه ی از مبارزه امام سجاد (ع) با حاکمان زمان خود را بیان کنید؟

۴ پس از شهادت امام حسين و سرکوبى شديد شيعيان، سازمان تشيع ا ز هم پاشيد. به همين جهت، امام سجاد در کنار گسترش معارف از طريق دعا، به تجديد بنای سازمان تشيع پرداخت. انسان هايى فرهيخته و داراى بينش عميق را تربيت کرد و بار ديگر با علاقه مندان اهل بيت ارتباط برقرار نمود. به سبب همين اقدامات بار ديگر تشيع به عنوان يک جريان بزرگ فکرى و سياسى در جامعه حضور فعال پيدا کرد.

 

29-                    نمونه ی از مبارزه امام باقر (ع) با حاکمان زمان خود را بیان کنید؟

٥ در اثر فعاليت های امام سجاد ، در دوران امام باقر زمان معرفی اسلام اصيل فرارسيد.

امام اقدام علمی و فرهنگی مهمی را آغاز کرد و آن پايه گذاری يک مدرسهٔ علمی بزرگ در مدينه بود، که با توجه به ظهور فرقه های گوناگون در جهان اسلام اقدامی ضروری بود. در اين مدرسهٔ علمی، معارف اصيل اسلامی تدريس می شد. امام پيوسته شايستگی حاکمان غاصب و جبّار زمان را زير سؤال می برد و نظر اسلام را دربارهٔ امامت و خلافت بيان می کرد. امّا هنوز زمان قيام عليه اين حاکمان را مناسب نمی ديد. به همين جهت، وقتی برادر آن حضرت، به نام زيد، برای سازمان دادن يک قيام به ايشان مراجعه کرد، امام او را از اين کار بازداشت و او نيز اطاعت کرد.

 

30-                    نمونه ی از مبارزه امام صادق (ع) با حاکمان زمان خود رابیان کنید؟

٦ در زمان امام صادق ناخشنودی نسبت به دستگاه بنی اميه به اوج رسيده بود. در اين شرايط دو جناح عليه امويان فعاليت می کردند، يکی عباسيان و ديگری علويان. علويان، دوستداران اهل بيت بودند. به همين جهت امام صادق مبارزهٔ خود را علنی تر کرد و در فرصت های مناسب  از جمله در روز عرفه در مراسم حج، حق حکومت را از آن خود اعلام نمود و فرمود:« ای مردم. رسول خدا امام و رهبر بود، پس از او علی و سپس حسن و حسين و علی بن حسين و محمدبن علی به ترتيب امام بودند و اکنون من امام هستم ».

حتی به زيدبن علی، عموی خود اجازه قيام داد. البته براثر اشتباهات مسلمانان و روی آوردن آن ها به بنی عباس، با پيروز شدن بنی عباس بر بنی اميه، دوران اختناق و سخت گيری نسبت به علويان دوباره آغاز شد.

امام صادق در تمام دوران امامت خود، مدرسهٔ علمی را که امام باقر پايه گذاری کرده بود، توسعه داد و هزاران شاگرد را در رشته های مختلف معارف اسلام تربيت کرد.

 

31-                    نمونه ی از مبارزه امام کاظم (ع) با حاکمان زمان خود را بیان کنید؟

٧ دورهٔ امام کاظم دورهٔ شدت اختناق بود امّا ايشان دست از مبارزه برنداشت و آن را به ادامه داد و به تربيت شيعيان پرداخت. آن حضرت سال های طولانی « تقيه » صورت مخفيانه و در قالب را نيز در زندان ها به سر برد.

 

32-                    نمونه ی از مبارزه امام رضا (ع) با حاکمان زمان خود را بیان کنید؟

٨  بعد از شهادت امام کاظم ، امام رضا امامت و رهبری شيعيان را برعهده داشت.

ده سال از امامت ايشان در دورهٔ هارون عباسی بود که دوران بسيار سخت و مشکلی محسوب می شد.

با روی کار آمدن مأمون زمينهٔ فعاليت شيعيان بيشتر شد و بر تعداد علاقه مندان به امام افزوده شد. به طوری که مأمون برای جلب ياران امام و علويان به خود، به اجبار و زور امام را وليعهد و جانشين خود معرفی کرد. امّا بعدها به خاطر ناکامی در نقشه های خود امام را به شهادت رساند.

 

33-                     نمونه ی از مبارزه سه امام (ع) با حاکمان زمان خود را بیان کنید؟

٩ با شهادت امام رضا مرحلهٔ بسيار سختی برای شيعيان و علويان پديد آمد، به طوری که حتی ارتباط معمولی و آمد و رفت به خانهٔ امام جواد نيز مشکل شد. امام هادی را به اجبار به سامرا که مرکز خلافت بود، آوردند و در محلّی که يک پادگان نظامی بود، منزل دادند و بالاخره درهمين محل به شهادت رساندند. امام حسن عسکری نيز در همين محل و به همين ترتيب به شهادت رسيد. با وجود همهٔ اين سختگيری ها، اين سه امام بزرگوار معارف بازمانده از پدران گرامی خود را حفظ کردند و از طريق شاگردان به نسل های بعد رساندند و مانع نابودی مکتب اهل بيت شدند.

 

34-                    از مسئولیتهای سه گانه امامت «ولايت معنوى امامان» را توضیح دهید؟

(پس از رسول خدا ، ائمهٔ اطهار واسطهٔ خير و برکت و رحمت در جهان هستى هستند و علاوه بر راهنمايى ها و يارى هاى ظاهرى، به اذن خداوند، از طريق معنوى و غيبى نيز به نيازهاى مؤمنان پاسخ مى دهند و آنان را به مقصود مى رسانند.

بسيارى از انسان هاى با فضيلت که روح خود را پاک کرده و آمادهٔ دريافت معرفت الهى بوده اند، مورد توجه معنوى ائمهٔ اطهار قرار گرفت هاند و انوار حکمت و معرفت بر قل بهاى آنان تابيده است.

اين امدادهاى معنوى که قطره اى از آن ها بر ما انسان هاى معمولى آشکار شده، آن چنان گسترده و عظيم است که همهٔ ابعاد آن را نمى توان درک کرد. البته آن بزرگواران هرچه دارند، از خدا دارند و اگر خداوند عنايت خود را از کسى قطع کند، هيچ چيز برايش باقى نخواهد ماند. درواقع، مقام و منزلت انسان هاى با فضيلت ناشى از بندگى واقعى آنان در برابر خداست.)

اندیشه و تحقیق

 

35-                    آيا ائمهٔ اطهار روش هاى يکسانى در مقابله با حاکمان زمان در پيش گرفتند؟ چرا؟خیر امامان متناسب با شرایط سیاسی و اجتماعی زمان خود شیوه های مختلفی را برای مبارزه انتخاب می کردند به طوری که گاهی یک امام با توجه به شرایط در دو زمان مختلف از دو شیوه ی مختلف برای پیشبرد اهداف سیاسی و اجتماعی اسلام بهره برده است

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



:: موضوعات مرتبط: دینی سال سوم، ،
نویسنده : محمد رضا تیموری
تاریخ : جمعه 7 آذر 1393
زمان : 14:38


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.